US DE COOKIES
Utilitzem cookies necessàries de sistema per al correcte funcionament de la web i cookies opcionals de Google Analytics per obtenir estadístiques de visita.
 +info

Configuració cookies

  • Necessàries

    Les cookies necessàries són absolutament essencials perquè el lloc web funcioni correctament. Aquesta categoria només inclou galetes que garanteixen funcionalitats bàsiques i funcions de seguretat del lloc web. Aquestes cookies no emmagatzemen cap informació personal.

    NomProveïdorPropietatFinalitatCaducitat+info
    _GRECAPTCHAgoogle.comPropiaProveir protecció antispam amb el servei reCaptcha6 mesos
    cc_cookie_accept_2024aireigualada.catPropiaUsada per confirmar que l'usuari ha confirmat / refusat les cookies (i quins tipus accepta)1 any
    CMS_AIREIGUALADAaireigualada.catPropiaCookie técnica: cookie de sessió PHP. Guarda l'id de sessió d'usuari.al acabar la sessió

  • Anàlisi

    Les cookies analítiques s'utilitzen per entendre com interactuen els visitants amb el lloc web. Aquestes cookies ajuden a proporcionar informació sobre mètriques, el nombre de visitants, el percentatge de rebots, la font del trànsit, etc.

    NomProveïdorPropietatFinalitatCaducitat+info
    _gaGoogle AnalyticsDe tercersCookie d'anàlisi o mesurament: Tracking per part de google per google analytics1 minut
    _ga_G3EXZSXGC75Google AnalyticsDe tercersCookie d'anàlisi o mesurament: Identifica els usuaris i proporciona informació sobre com els usuaris troben la pàgina web i com la utilitzen per a realització d'Informes estadístics2 anys

ConfigurarRebutjar totesAcceptar totes

La dinàmica dels cubs

< Tornar als resultats
Etapes i cicles
OcNvDsGnFbAbMgJnJl
Matí o tarda (horari escolar)

1 hora 30 minuts
A l'escola
Gratuït

El taller "La dinàmica dels cubs" té per objectius:

  • Conèixer de forma general les normes que regulen de forma injusta el comerç internacional

  • Conèixer les conseqüències a països tercers que provoca la posada en pràctica d’aquestes normes

  • Promoure actituds de consum responsable

  • Conèixer les iniciatives de l’anomenat comerç just a l’estat espanyol

 

Continguts a treballar:

Les relacions entre els països del Nord i els països del Sud (com també amb els països en vies de desenvolupament) s’han construït sobre un pilar: el de la desigualtat. Es tracta d’una desigualtat basada en la riquesa creixent d’uns i en relegar a d’altres en la pobresa.

Aquesta realitat prové de fa segles i avui en dia es consolida accentuant un desequilibri de majors proporcions.

El taller que proposem a continuació pretén obrir els ull als seus participants, donar a conèixer les causes i les conseqüències d’aquest sistema dissenyat per mantenir en la pobresa a una gran majoria de la població del món, i beneficiar a una minoria.

 

Descripció de l’activitat:

Es divideixen els participants en quatre grups d’igual nombre de components i sense que se’ls ho digui representaran a quatre països: Estats Units, Japó, Nicaragua i Marroc. A tots els grups se’ls dona una ordre: fabricar cubs de cartolina de 8 cm. de costat (es pot dibuixar la plantilla a la pissarra) amb totes les arestes enganxades amb cinta adhesiva. Se’ls avisa que aquests cubs hauran de passar un control de qualitat i que no s’acceptaran els que arribin en males condicions. Guanyarà l’equip que més cubs fabriqui.

Cada equip rebrà material per a la construcció dels cubs. Però el rebran en diferents quantitats i qualitat. Només es pot fer servir el material que s'ha rebut. 

Es dona el senyal de començar i se’ls avisa que la fabricació es tancarà en 20 minuts. El coordinador/a de l’activitat anirà rebent els cubs i els acceptarà o no segons provinguin d’un país occidental o d’un del tercer món (recordem que ells/es no saben que representen diferents països). S’aniran apuntant el nombre de cubs a la pissarra i un cop acabat el temps es fa una valoració, on se’ls descobrirà que eren treballadors d’uns països concrets.

La valoració és molt important, s’analitza com s’han sentit els participants i quines creuen que han estat les causes del seu èxit o el seu fracàs. Finalment es compara la simulació que han fet a través del joc i el que passa a la realitat.

 

Anàlisis de l’activitat:

  • Com us heu sentit?

  • Qui era qui?

  • Per què l’equip que tenia més gent ha perdut? (perquè tenen menys recursos, per les lleis de mercat, ...)

  • Creieu que tot això passa a la realitat?

  • Hi ha hagut guerres, robatoris, donacions...?